15 December 2010

Mesyuarat Akhir Tahun ?


Jam 8.30 am, khamis, 16 Disember 2010, Cuti akhir tahun, berlangsunglah satu mesyuarat yang diberi nama bengkel bagi Guru Penyelaras Bestari (GPB), iaitu guru yang bertanggungjawab ke atas semua peralatan ICT di sekolah termasuklah yang ada di makmal komputer, di pejabat, di bilik guru, di bilik PPSMI, di kelas-kelas PRA, PKPK dan di bilik2 khas lainnya.

Sekolah kini dilambakkan dengan puluhan komputer berbentuk PC (Komputer Peribadi) dan puluhan juga Laptop. Semuanya perlu dijaga, dibersihkan, dibaiki jika rosak dan di di di lagi. Itu lah serba sikit tugas guru GPB.

Namun apa yang mahu saya kongsikan di sini ialah, GPB ada 2 jenis. Satu GPB lantikan KPM dan satu lagi GPB lantikan sekolah.

GPB lantikan KPM mendapat semua kemudahan seperti mengajar 8 waktu seminggu, bantuan seorang juruteknik komputer dan pihak sekolah 'dilarang' membebankan mereka kerana mereka banyak kerja dan memangpun semua GPB banyak kerja.

GPB lantikan sekolah pula terpaksa mengajar waktu biasa (saya = 27 waktu seminggu). Tiada juruteknik dilantik untuk membantu. Dan biasanya kami dibebankan dengan tugas2 lain seperti guru kelas, SU peperiksaan dan lain2 lagi.

Mesyuarat hari ini menekankan aspek kecemerlangan dalam menguruskan tugas sebagai GPB. Aku mengeluh panjang. Begitu juga teman2 yang senasib. Bagaimana harus kami mengharungi setahun lagi tugas yang berlambak sebegini..........

No comments:

Post a Comment