22 January 2010

Erti Sebuah Perjuangan


Perjuangan memang banyak pengertian. Aku sebagai guru, berjuang habis-habisan just untuk murid-muridku yang dahagakan ilmu. (Tapi ada gak yang saja main-main. Yang ni aku lempang la sikit-sikit).


Perjuangan di Sekolah Kebangsaan (Sekolah Rendah) ni lain sikit dengan Sekolah Menengah. Kenapa?. Dulu aku pernah mengajar di dua tempat sebelum sini, iaitu SMK Paloh, Gua Musang dan SMK Panji, KB. Sebab tu, aku boleh bandingkan antara SK dengan SMK. SK dengan UPSRnya amat menekan guru-guru. Tidak seperti PMR dan SPM. Dulu time ngajar PMR, takde pun kelas malam. Kelas hujung minggupun tak stress macam SK. SK dengan Kelas Stayback petang, Kelas Hujung Minggu Jumaat dan Sabtu dan Kelas Malam. Itu pun masih tak cukup. Bapak diaorang hantar lagi kelas Bahasa Inggeris dan Maths.


Aku betul tak faham. Kenapa teruk benar bebudak ni disuruh belajar. Cikgu pun stress gak. Guru Besar tekan cikgu pasal PPD dan JPN tekan GB. (Rasanya la.....).

Apa yang terfikir dalam benak fikiranku hanyalah satu, target nak masuk Sekolah Berasrama Penuh. Tu je...

Entah la. Menjadi guru ni tak seperti dulu.


Terlalu banyak kerja selain ngajar. Aku dah pesan kat anak-anak, toksah la jadi guru. Gaji tak seberapa, kerja banyak. Dalam cuti pun kena kerja.

No comments:

Post a Comment